Wczoraj zakończył się piąty Ars Independent

Wczoraj zakończył się piąty Ars Independent. Czarnym koniem gier video został Plug&Play (www.plugplay.ch). Nadobne jury nagrodziło Michaela Freia oraz Mario von Rickenbacha "za przedstawienie nam niezręcznej oraz romantycznej strony międzyludzkich relacji poprzez wkładanie wtyczek do gniazdek". Nagroda publiczności przypadła dla Hotline Miami 2, co tylko utwierdza w przekonaniu, że głos ludu rzadko bywa głosem boga.

Z mojego punktu widzenia kulminacyjnym momentem festiwalu była sobotni panel dyskusyjny Grasz?. Minikonferencyjka, a w zasadzie spotkanie, którego daniem głównym był Jakub Dvorský, twórca Machinarium, Botanicula czy Samorost. W swojej prezentacji dał się poznać jako człowiek wyjątkowo skromny i urzekający. Postarał się odpowiedzieć na znienawidzone przez artystów pytanie "co pana/panią inspiruje?" i pokazał kilka trailerów ważnych dla niego gier, każdy okraszając kilkuzdaniowym komentarzem. Przypomniało mi to, że brak Lumino City na konsolach to IMHO szczytowy przejaw skurwysyństwa platformowej ekskluzywności gier.

Poza Jakubem swoje prezentacje mieli:
- Marzena Falkowska z Altergranie opowiadająca o różnicach pomiędzy pracą recenzenta, a krytyka.
- Magdalena Cielecka z Artifex Mundi o meandrach estetyki w grach video. Trzeba przyznać, że Magda wie o czym mówi - dawno nie widziałem bardziej estetycznych slajdów.
- Arek Kwaśny z 4Experience krótko w temacie możliwości, wyzwań i ograniczeń goglowej rzeczywistości wirtualnej.

Potem oczywiście dyskusja, całość zamknęła się w 1,5 godziny. Konferencja Grasz? była bardzo sympatyczna, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że stała się cieniem samej siebie sprzed roku, nie mówiąc już o wyżynach na jakie wspięła się podczas trzeciej edycji festiwalu. Być może winę za to ponosi kolizja z Pixel Heaven? Mam nadzieję, że kolejna edycja sekcji growej na Ars Independent zbliży się do poziomu sprzed dwóch lat.

[foto: Michał Jędrzejowski]

2015-09-28 07:04:37

skomentuj

starsze index nowsze



Onegdaj pisałem, że...

Prowadzę bloga "Gry dla dorosłych" od 19 lutego 2013 roku. Oto niektóre z wcześniejszych tekstów:


2014-12-11

Przygodę z Shadow of Mordor uważam za zakończoną. Właśnie zaliczyłem platynowe trofeum

2013-09-23

To, że ostatnio milczę, nie oznacza, że na poważnie zająłem się karierą zawodową

2016-02-08

Czekam całym sobą. Może nie aż tak jak na GTA, Wiedźmina czy Fallouta, ale jest coś w screenach i gameplayach Firewatch, co otwiera w mojej głowie szufladę z etykietą "najlepsze z gier"